Wizyta gości ze SWAP w Cassino

Odnaleźliśmy się 18 maja popołudniu, po głównych uroczystościach na Monte Cassino. Goście przyjechali do muzeum „Historiale”. Przyjechała również pani Anna Maria Anders, która zrobiła nam wielką niespodziankę, i po uczczeniu spotkania aperitifem w muzealnym barze (gdzie pani Anders obejrzała zdjęcia polskich weteranów a także swojej mamy z obchodów Roku Andersa w 2007 r., udaliśmy się zwiedzać muzeum.

Anna Maria Anders podczas zwiedzania muzeum Historiale w Cassino

Pani Anders  wraz z towarzyszącymi jej gośćmi zwiedziła muzeum oraz okolicznościową wystawę dotyczącą marokańskich zbrodni wojennych. Następnie wykonaliśmy razem serię zdjęć przed pomnikiem Andersa, pod którym złożony został również wieniec od Okręgu 2. SWAP.

19 maja, państwo Chrościelewscy po noclegu (na koszt miasta Cassino) w wygodnym apartamencie hotelu Forum, razem z Mariuszem Jackowskim i jego żoną, udaliśmy się do ratusza na konferencję prasową, gdzie burmistrzowi Petrarcone został wręczony pamiątkowy medal (autorstwa mistrza Andrzeja Pityńskiego) przyznany przez SWAP wraz z dyplomem za zasługi w realizacji pomnika gen. Andersa oraz Centrum Informacyjnego Memoriale, a także pieczę nad polskimi miejscami pamięci. Pan Antoni Chrościelewski wręczając burmistrzowi medal, podziękował włodarzowi miasta za starania i dbałość o polskie sprawy w Cassino.

Podczas konferencji prasowej dołączył do nas i towarzyszył nam przez cały dzień  architekt miejski Claudio Delicato, który w 2014 roku wraz z żoną wchodził w skład delegacji miasta Cassino na Święcie Żołnierza w Doylestown, Pennsylvania.

Burmistrz Cassino Giuseppe Golini Petrarcone dziękuje Antoniemu Chrościelewskiemu za medal od SWAP. Z prawej Marek Chroscielewski - adiutant generalny SWAP.

Po konferencji prasowej wsiedliśmy w samochody i udaliśmy się na dawne pola bitwy w rejonie Monte Cassino, odwiedzając m. in. Domek Doktora, gdzie ciepło przyjęła nas Giovanna i Franco. Mili gospodarze prosili pozdrowić uczestników wycieczki SWAP, którzy odwiedzili ich w maju 2014 r. Następnie udaliśmy się na Wzgórze 593, gdzie pan Antoni opowiadał nam ciekawostki z czasów bitwy.

U stóp pomnika 3 Dywizji Strzelców Karpackich na Wzgórzu 593

Ze wzgórza zjechaliśmy w pobliże Centrum Informacyjnego o II Korpusie Polskim i dalej trawersując zbocze dotarliśmy na Albanetę, skąd udaliśmy się pod pomnik 4 Pułku Pancernego Skorpion, gdzie spotkaliśmy mnicha Don Germano (historyka z opactwa), wspaniałą osobę, jakich już dziś się mało spotyka, który również uraczył nas opowieściami z czasów bitwy.

Przed pomnikiem 4 Pułku Pancernego Skorpion na słynnej „Gardzieli”.
Z lewej: inż. Claudio Delicato. Pierwsza z prawej: Jolanta Grunert

Podczas wycieczki po polach bitewnych naszym gościom z Ameryki przez cały czas towarzyszyli mój przyjaciel historyk wojskowości i publicysta, adwokat Alessandro Campagnia, ze stowarzyszenia „Battaglia di Cassino”, oraz fotograf, pani Antonella di Schino (autorka wystawy "Pod słońcem Italii", którą gościmy obecnie w muzeum Historiale. Podczas przejazdu autem przez rejon Albanety wskazałam panu Antoniemu wszystkie miejsca związane ze skandalem z grudnia ubiegłego roku, kiedy to na dawnym polu bitwy urządzono jarmarczne wesołe miasteczko. Nakreśliłam dosyć szczegółowo całą aktualną sytuację oraz cele naszej działalności na rzecz ochrony tych świętych miejsc.
W drodze powrotnej nasza wycieczka odwiedziła odrestaurowany zamek Rocca Janula, gdzie wspaniale przyjął nas kustosz i mój przyjaciel Luigi Vellardo, znakomity historyk wojskowości, który przybliżył nam całą bogatą tysiącletnią historię tego miejsca. Zwiedziliśmy wartownię pełną średniowiecznej broni, gdzie Marek został przebrany za rycerza z epoki.
Po tych atrakcjach odwieźliśmy naszych gości do hotelu, żeby się odświeżyli, ponieważ zostali zaproszeni przez burmistrza i jego żonę do ich willi na kolację. Tak więc, pożegnałam się gośćmi przed hotelem, życząc im udanej kolacji i spokojnego powrotu do domu.

Wizyta państwa Chrościelewskich w Cassino została obszernie odnotowana w miejscowej prasie